Fitnessbold

as

En fitnessbold er et godt redskab til træning, både til hjemmebrug, fitness og som terapi.

Fitnessbold træning stiller krav til balance, koordination, bevægelse og stabilitet på samme tid. Øvelsesmæssigt er der næsten uendelige muligheder for træning. Den bringer motivationen og legebarnet frem i enhver.

Hele kroppen er tvunget til at arbejde ved træning på fitnessbold.

Fundamentet er ustabilt – bolden – dette tvinger alle de ledstabiliserende muskler til at arbejde.
Fitnessbolde er et yndet redskab ved Core træning som Pilates, derfor kaldes en fitnessbold også tit for en pilatesbold.
Det er netop de samme ting du får styrket ved at sidde på en bold i stedet for en kontorstol, ved træning på bold presser man dog de små muskler og sener mere end hvis du blot sidder på bold hele dagen.
En fitnessbold kan bruges i stedet for en kontorstol, men der er smartere siddebolde som er mere velegnede til det formål.
Siddebolde fås blandt andet i forskellige størrelser så du kan få en bold der passer til din højde, de har små gummiben så de ikke triller væk når man rejser sig og sidst men ikke mindst, er en siddebold kraftigere end en fitnessbold.

fitness boldtræningsbold

Fitnessbold

 

 

 

 

 

 

Der findes et hav af gode instruktions videoer på nettet, hvor du kan finde inspiration til dine hjemlige øvelser, men skal du have det fulde udbytte af din fitnessbold træning, er det en god ide at melde sig ind i et center hvor de tilbyder timer på bold. En uddannet instruktør kan guide dig til at få det optimale ud af din træning og du kan derefter bruge bolden derhjemme.

 

Træningsbolde, et stor hit.

Blandt kvinder blev træningsbolde et stort hit, ved introduktionen af coretræning, men mænd har absolut lige så meget brug for at styrke de små muskler i lænden og op langs ryggen, vores stillesiddende arbejde har gjort at mange mennesker i dag lider af “dårlig” ryg, men reelt set taler vi nok mere om “slap” ryg.
Musklerne forsøger at kompenserer ved at finde hvile i stillinger der ikke er sunde på længere sigt.
Vi ender derfor i store smerter, som helt kunne have været undgået hvis vi havde taget os tiden til at forebygge, ved hjælp at træning, i stedet for at symptombehandle når først det gør ondt.
Desværre er smerterne oftest ikke nok til, at folk begynder at gøre noget ved den slappe ryg, derfor ses der også en tendens til dårlig holdning. Så hvis du ikke bruger en fitnessbold for at holde smerterne væk, så træn i det mindste din ryg for at se godt ud.

Her kan du blive inspireret med 12 minutters stabilitetsøvelser på bold. Du kan også finde gode øvelser via dette link.